Biuletyn Informacji Publicznej  Radzymin  www.archiwum.radzymin.bip.gmina.pl
RODO - ochrona danych
MENU PODMIOTOWE
Dane
Og艂oszenia i Komunikaty
Tablica og艂osze艅
Obwieszczenia Marsza艂ka, Starosty, Burmistrza, W贸jta
Obwieszczenia, Zawiadomienia i Postanowienia Wojewody
Obwieszczenia Ministr贸w
Rada Miejska
Rada Miejska
Interpelacje i zapytania Radnych
Dy偶ury Radnych
Komisje Rady
Posiedzenia Komisji Rady Miejskiej
Sesje Rady Miejskiej
Uchwa艂y Rady
Projekty Uchwa艂
Protoko艂y z Sesji
Radni Powiatowi
Uchwa艂y RIO w Warszawie
Statut Gminy
Instytucje doradcze
M艂odzie偶owa Rada Gminy Radzymin
Rada Sportu
Urz膮d Miasta
Urz膮d Miasta i Gminy
Burmistrz
Zarz膮dzenia Burmistrza
Zarz膮dzenia Szefa Obrony Cywilnej
I Zast臋pca Burmistrza
II Zast臋pca Burmistrza
Sekretarz
Skarbnik
Audyt Wewn臋trzny
Informacje o kontrolach
Oferty Pracy w Urz臋dzie
J臋zyk migowy w Urz臋dzie
Akty prawa miejscowego
Akty prawa miejscowego
Finanse
Komunikaty i Og艂oszenia
Wnioski i druki do pobrania
Bud偶et
Mienie gminy
Wykonanie Bud偶etu
Podatki i op艂aty
Sprawozdania finansowe
Raporty o stanie
Wieloletnia Prognoza Finansowa
Centralny Rejestr Um贸w
Zam贸wienia Publiczne
Plan post臋powa艅
Zam贸wienia publiczne o warto艣ci powy偶ej 30 tys. EURO
Zam贸wienia publiczne o warto艣ci nieprzekraczaj膮cej 30 tys. EURO
Platforma zakupowa dla wykonawc贸w Gminy Radzymin
Przetargi Nieruchomo艣ci
Og艂oszenia o przetargach
Wyniki przetarg贸w
MENU PRZEDMIOTOWE
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego
Obwieszczenia i Og艂oszenia
Studium Uwarunkowa艅 i Kierunk贸w Zagospodarowania Przestrzennego
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego
System Informacji Przestrzennej
Programy, strategie
Strategia rozwoju
Program Rewitalizacji Gminy Radzymin na lata 2016-2023
Inne programy
Ochrona 艢rodowiska
Komunikaty, Og艂oszenia i Informacje
Akty prawa miejscowego
Wnioski do pobrania
Ochrona zwierz膮t
Eko Patrol
Ochrona przyrody
Gospodarka wodna i melioracje
° Podstawy prawne
° Materia艂y tekstowe i graficzne
° Inicjatywy Lokalne
- Sp贸艂ki wodne
- Budowle przeciwpowodziowe - Poldery
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej
Gospodarka Odpadami Komunalnymi
Edukacja Ekologiczna
Ekoportal
Profilaktyka uzale偶nie艅
Og艂oszenia o konkursach
Wyniki konkurs贸w
Organizacje pozarz膮dowe
Komunikaty, Og艂oszenia i Informacje
Og艂oszenia o Konkursach
Program wsp贸艂pracy
Konsultacje Programu Wsp贸艂pracy
Sprawozdania i protoko艂y
Zasady rozliczania przyznanej dotacji
Kontrola realizacji zada艅 publicznych
Formularze
Akty Prawne
Baza danych o organizacjach pozarz膮dowych
Rejestr organizacji, kt贸re otrzyma艂y dofinansowanie
Adresy internetowe
Baza Reprezentant贸w NGO
Centrum Aktywno艣ci Spo艂ecznej
Nagrody Sportowe
Klauzula informacyjna RODO
Og艂oszenia i komunikaty
Formularze
Akty prawne
Ma艂e Granty
Ma艂e granty
Formularze "ma艂ych grant贸w"
Informacja o z艂o偶eniu oferty
Wykaz z艂o偶onych ofert
Og艂oszenia o udzieleniu dotacji
Inicjatywa Lokalna
Klauzula informacyjna Rodo
O inicjatywie lokalnej
Formularze do pobrania
Akty prawne
Zaproszenie do udzia艂u w konsultacjach
Sprawozadanie z konsultacji spo艂ecznych
Wykaz wniosk贸w przyj臋tych do realizacji
Zrealizowane inicjatywy lokalne
Konsultacje spo艂eczne
Zaproszenia, og艂oszenia o konsultacjach spo艂ecznych
Uchwa艂y w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji
Protoko艂y i sprawozdania z przeprowadzonych konsultacji
Projekt 鈥濶owa jako艣膰 konsultacji spo艂ecznych w planowaniu przestrzennym鈥
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2019 rok
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2018 rok
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2017 rok
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2016 rok
Jednostki, so艂ectwa, sp贸艂ki
So艂ectwa
Jednostki organizacyjne
Sp贸艂ki Komunalne
O艣wiadczenia maj膮tkowe
O艣wiadczenia maj膮tkowe
Informacja publiczna
Dost臋p do informacji publicznej
Ponowne wykorzystanie informacji publicznej
Ograniczenia w dost臋pie do informacji
Centralne Repozytorium Informacji Publicznej
Petycje
Petycje
Inne
Nieodp艂atna pomoc prawna
Decydujmy razem
Informacje dla rolnik贸w
Informacje dla przedsi臋biorc贸w
Inwestycje Gminne
Osi膮gni臋cia i nagrody
Kapita艂 Ludzki - Narodowa Strategia Sp贸jno艣ci
Wybory, Referenda
Wybory, Referenda
E-ADMINISTRACJA
Jak za艂atwi膰 spraw臋 w Urz臋dzie
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Sprawd藕 stan sprawy
Serwis
Skrzynka Podawcza 2
S艂ownik skr贸t贸w
Wyszukiwarka
Redakcja Biuletynu
Instrukcja obs艂ugi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Gospodarka wodna i melioracje > Inicjatywy Lokalne > Sp贸艂ki wodne strona g艂贸wna 

Sp贸艂ki wodne

Instytucja sp贸艂ek wodnych uregulowana jest w ustawie z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo wodne (t.j. Dz. U. 2005r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.).


Art. 164 ust. 1 okre艣la charakter prawny sp贸艂ki wskazuj膮c  kto mo偶e by膰 cz艂onkiem sp贸艂ki i jaki jest jej cel.


Sp贸艂ki wodne stanowi膮 specyficzn膮 instytucj臋 prawn膮. Nie s膮 one ani sp贸艂kami w rozumieniu kodeksu cywilnego czy te偶 handlowego, ani te偶 nie s膮 stowarzyszeniami. Nale偶y przyj膮膰, i偶 jest to forma rozwijania aktywno艣ci spo艂ecznej, kt贸rej specyficzne cechy, przede wszystkim du偶y stopie艅 nadzoru administracji publicznej obejmuj膮cy ich tworzenie, funkcjonowanie i likwidacj臋, wynika z charakteru prowadzonej przez nie dzia艂alno艣ci, tj. gospodarka wod膮 jako dobrem publicznym.


Cz艂onkami sp贸艂ki wodnej i zwi膮zku wa艂owego mog膮 by膰 osoby fizyczne lub prawne. Sp贸艂ka wodna mo偶e wi臋c sk艂ada膰 si臋 z samych os贸b fizycznych, samych os贸b prawnych, b膮d藕 z os贸b fizycznych i prawnych.


Zwi膮zki wa艂owe mog膮 by膰 tworzone do wykonywania i utrzymywania wa艂贸w przeciwpowodziowych wraz z urz膮dzeniami wodnymi stanowi膮cymi ich wyposa偶enie. Przepisy dotycz膮ce sp贸艂ek wodnych i ich zwi膮zk贸w wa艂owych stosuje si臋 odpowiednio do zwi膮zk贸w wa艂owych.


Utworzenie sp贸艂ki wodnej nast臋puje w drodze porozumienia co najmniej 3 os贸b fizycznych lub prawnych, zawartego w formie pisemnej.


Sp贸艂ki wodne mog膮 by膰 tworzone w szczeg贸lno艣ci do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urz膮dze艅 s艂u偶膮cych do:


1)     zapewnienia wody dla ludno艣ci, w tym uzdatniania i dostarczania wody;


2)     ochrony w贸d przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i uzdatniania 艣ciek贸w;


3)     ochrony przed  powodzi膮;


4)     melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych;


5)     wykorzystywania wody do cel贸w przeciwpo偶arowych;


6)     utrzymywania w贸d


- m贸wi o tym art. 164 ust. 2 Prawa wodnego.


Sp贸艂ki wodne, jak r贸wnie偶 zwi膮zki wa艂owe s膮 wyposa偶ane w osobowo艣膰 prawn膮, dzia艂aj膮 w ramach organizacyjnych funkcji podmiot贸w administracji publicznej.


Sp贸艂ki wodne prowadz膮 dzia艂alno艣膰 w celu zaspokajania potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami w granicach okre艣lonych ustaw膮. R贸wnolegle do komentowanej ustawy obowi膮zuje ustawa z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wod臋 i zbiorowym odprowadzaniu 艣ciek贸w (t.j. Dz. U. 2006r. Nr 123, poz. 858 ze zm.).


Obie ustawy maj膮 wsp贸lne zakresy dot. wymaga艅 ochrony 艣rodowiska, a poza tymi wsp贸lnymi zakresami, ka偶da z nich ma sw贸j w艂asny odmienny zakres przedmiotowy i w艂asny samodzielny cel, z wy艂膮czeniem mo偶liwo艣ci powstania kolizji w stosowaniu obu ustaw.


Do utworzenia sp贸艂ki wodnej wymagane jest:


1)      uchwalenie statutu sp贸艂ki przez osoby zainteresowane utworzeniem sp贸艂ki;


2)      dokonanie wyboru organ贸w sp贸艂ki.


Starosta w艂a艣ciwy miejscowo dla siedziby sp贸艂ki wodnej zatwierdza statut sp贸艂ki w drodze decyzji.


W przypadku niezgodno艣ci statutu z prawem, starosta wzywa do usuni臋cia niezgodno艣ci, w okre艣lonym terminie, a je偶eli niezgodno艣ci nie zostan膮 usuni臋te, odmawia w drodze decyzji jego zatwierdzenia.


Osobowo艣膰 prawn膮 sp贸艂ka nabywa z chwil膮 uprawomocnienia si臋 decyzji starosty o zatwierdzeniu statutu.


Dane uprawnienia inferencyjne starosty to:


1)      sprawuje on nadz贸r i kontrol臋 nad dzia艂alno艣ci膮 sp贸艂ek, kt贸ra wyra偶a si臋 tym, 偶e orzeka o r贸wnowa偶no艣ci uchwa艂 i mo偶e wstrzyma膰 ich wykonanie (art. 179);


2)      mo偶e rozwi膮za膰 (w drodze decyzji) zarz膮d i wyznaczy膰 osob臋 pe艂ni膮c膮 jego obowi膮zki (art. 180);


3)      ustanawia zarz膮d komisaryczny (art. 180 ust. 3);


4)      rozwi膮zuje sp贸艂k臋 (art. 181 ust. 2);


5)      ocenia w艂膮czenie zak艂ad贸w do sp贸艂ki i podejmuje w tym przedmiocie decyzje (art. 168).


Cz艂onkowie sp贸艂ki wodnej zobowi膮zani s膮 tylko do wnoszenia sk艂adek na rzecz sp贸艂ki oraz ponoszenia innych 艣wiadcze艅 niezb臋dnych do wykonania jej statutowych zada艅.


Statut okre艣la wysoko艣膰 sk艂adek i innych 艣wiadcze艅 adekwatnych do cel贸w sp贸艂ki i proporcjonalnych do korzy艣ci odnoszonych przez cz艂onk贸w sp贸艂ki. Je艣li sk艂adki i inne 艣wiadczenia nie wystarczaj膮 do wykonania zada艅 na dany rok, starosta mo偶e zwr贸ci膰 uwag臋 organom sp贸艂ki na konieczno艣膰 podwy偶szenia sk艂adek.


Cz艂onkowie nie maj膮 obowi膮zku wnoszenia wk艂ad贸w gruntowych, a tylko ci膮偶y na nich obowi膮zek udost臋pnienia grunt贸w do wykonania i utrzymania urz膮dze艅 s艂u偶膮cych do wykonania zada艅 sp贸艂ki.


Sp贸艂ka ma mo偶liwo艣膰 osi膮gania zysku netto. Je偶eli sp贸艂ka go osi膮gnie, nie dzieli si臋 go mi臋dzy cz艂onk贸w, a przeznacza na cele statutowe sp贸艂ki.


Zarz膮d sp贸艂ki wodnej zg艂asza utworzenie sp贸艂ki w celu wpisania do katastru wodnego, w terminie 30 dni od dnia nabycia przez sp贸艂k臋 osobowo艣ci prawnej. Wszelkie zmiany danych podlegaj膮cych zg艂oszeniu, zarz膮d zg艂asza niezw艂ocznie do katastru wodnego. Kataster wodny jest systemem informacyjnym o gospodarowaniu wodami. Dla obszaru pa艅stwa prowadzony jest przez Prezesa Krajowego Zarz膮du Gospodarki Wodnej, a dla regionu wodnego przez dyrektora regionalnego zarz膮du.


Ujmuj膮c rzecz praktycznie, sp贸艂ka b臋dzie zajmowa艂a si臋 utrzymaniem, czyli konserwacj膮 istniej膮cych na terenie jej dzia艂ania row贸w, przepust贸w, drena偶y – wszelkich urz膮dze艅 wodnych niezb臋dnych do prawid艂owego odprowadzania nadmiaru w贸d opadowych. Chodzi o to, aby zapewni膰 nale偶yt膮 dro偶no艣膰 i parametry danego rowu na ca艂ej jego d艂ugo艣ci, poczynaj膮c od uj艣cia. Uzyskanie takiego efektu jest trudne, gdy ka偶dy w艂a艣ciciel gruntu dzia艂a wg w艂asnego uznania. Sp贸艂ka mo偶e tak偶e budowa膰 nowe urz膮dzenia oraz podejmowa膰 prowadzenia dzia艂alno艣ci i osi膮ga膰 zysk netto na cele statutowe. Sp贸艂ki wodne mog膮 korzysta膰 z pomocy pa艅stwa oraz jednostek samorz膮du terytorialnego. Wsparcie finansowe mo偶e dotyczy膰 wykonywania konserwacji urz膮dze艅 jak r贸wnie偶 zakupu nowego sprz臋tu.


W nowej ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), problematyka udzielania pomocy finansowej podmiotom niezaliczanym do sektora finans贸w publicznych uregulowana zosta艂a w art. 221 ustawy.


Istniej膮 r贸偶ne 藕r贸d艂a pozyskiwania funduszy przez sp贸艂k臋 wodn膮, jak i dotacje powiatu na konserwacj臋 row贸w, czy wsparcie z funduszy unijnych. Ponadto sp贸艂ki wodne i ich zwi膮zki maj膮 mo偶liwo艣膰 ubiegania si臋 o dotacje podmiotowe z bud偶etu pa艅stwa przydzielane przez Wojewod臋 Mazowieckiego – Wydzia艂 Geodezji i Rolnictwa.


Wysoko艣膰 dotacji uzale偶niona jest od wielko艣ci powierzchni u偶ytk贸w rolnych obj臋tych dzia艂alno艣ci膮 sp贸艂ki, d艂ugo艣ci row贸w melioracyjnych, wysoko艣ci zrealizowanego bud偶etu sp贸艂ki, jak r贸wnie偶 liczby wnioskodawc贸w.


Starosta Wo艂omi艅ski podj膮艂, we wsp贸艂pracy z samorz膮dem gminnym, cenn膮 inicjatyw臋 powo艂ywania lub reaktywacji sp贸艂ek wodnych. Niew膮tpliwie zach臋caj膮cym do tego faktem s膮 zmiany przepis贸w umo偶liwiaj膮 pozyskiwanie na ten cel 艣rodk贸w zewn臋trznych. Nale偶y podkre艣li膰 tak偶e, 偶e Starostwo uruchomi艂o 艣rodki finansowe, kt贸re w formie dotacji celowej mog膮 wspomaga膰 tego typu przedsi臋wzi臋cia oraz planuje wsparcie rzeczowe w postaci specjalistycznej koparki oraz wysokowydajnej pompy.

 
Informacj dodano 2011-12-05 16:40:17, wprowadzaj眂y: Anna Kotowska, autor: Wojciech Kusi

Zobacz:
 Sp贸艂ki wodne .  Budowle przeciwpowodziowe - Poldery . 
wersja do druku