Podstawy prawne gospodarki wodnej i melioracji, czyli co m贸wi膮 przepisy:
Z Prawa wodnego (Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.) wynika, 偶e:
1. wody stoj膮ce oraz wody w rowach znajduj膮ce si臋 w granicach nieruchomo艣ci gruntowej stanowi膮 w艂asno艣膰 w艂a艣ciciela tej nieruchomo艣ci (art. 12);
2. utrzymywanie w贸d stanowi obowi膮zek ich w艂a艣ciciela (art. 21);
3. zgodnie z art. 29 , w艂a艣ciciel gruntu, nie mo偶e:
1) zmienia膰 stanu wody na gruncie, a zw艂aszcza kierunku odp艂ywu znajduj膮cej si臋 na jego gruncie wody opadowej ani kierunku odp艂ywu ze 藕r贸de艂 – ze szkod膮 dla grunt贸w s膮siednich,
2) odprowadza膰 w贸d oraz 艣ciek贸w na grunty s膮siednie.
Czyli to na w艂a艣cicielu gruntu ci膮偶y obowi膮zek zapewnienia bezpiecze艅stwa i w艂a艣ciwego u偶ytkowania rowu, usuni臋cia przeszk贸d oraz zmian w odp艂ywie wody, powsta艂ych na jego gruncie wskutek przypadku lub dzia艂ania os贸b trzecich, ze szkod膮 dla grunt贸w s膮siednich.
Nie wolno te偶 zmienia膰 kierunku odp艂ywu wody z posesji ze szkod膮 dla s膮siad贸w ani te偶 odprowadza膰 do nich nadmiaru wody. Je偶eli do takich dzia艂a艅 dochodzi i je偶eli spowodowane przez w艂a艣ciciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wp艂ywaj膮 na grunty s膮siednie, burmistrz mo偶e, w drodze decyzji, nakaza膰 w艂a艣cicielowi gruntu przywr贸cenie stanu poprzedniego lub wykonanie urz膮dze艅 zapobiegaj膮cych szkodom.
Przytoczony przepis dotyczy g艂贸wnie sytuacji, kiedy w wyniku dzia艂ania w艂a艣ciciela gruntu poprzez np.: podwy偶szenie terenu nieruchomo艣ci, dochodzi do naruszenia stosunk贸w wodnych powoduj膮cych szkod臋 dla grunt贸w s膮siednich.
Obowi膮zek utrzymywania rowu melioracyjnego (sztucznego koryta prowadz膮cego wod臋 w spos贸b ci膮g艂y lub okresowy), kt贸ry - zgodnie z Prawem wodnym - jest urz膮dzeniem melioracji wodnych szczeg贸艂owych - spoczywa na zainteresowanych w艂a艣cicielach grunt贸w, chyba 偶e urz膮dzenie to jest obj臋te dzia艂alno艣ci膮 sp贸艂ki wodnej - w贸wczas utrzymanie rowu jest powinno艣ci膮 tej sp贸艂ki.
Je偶eli powy偶szy obowi膮zek nie jest wykonywany, organ w艂a艣ciwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego (starosta ) ustala, w drodze decyzji, proporcjonalnie do odnoszonych korzy艣ci przez w艂a艣cicieli grunt贸w, szczeg贸艂owe zakresy i terminy jego wykonania.
4. zgodnie z art. 64 ust. 1 utrzymanie urz膮dze艅 wodnych polega na ich eksploatacji, konserwacji oraz remontach w celu zachowania ich funkcji;
Obejmuje przede wszystkim wykoszenie skarp, odmulenie dna i przepust贸w, wycink臋 krzew贸w oraz oczyszczenia studzienek i wylot贸w drenarskich.
Koszty utrzymywania urz膮dze艅 wodnych ponosz膮 ci, kt贸rzy odnosz膮 z nich korzy艣ci. Ustalenie i podzia艂 koszt贸w dokonuje na wniosek w艂a艣ciciela urz膮dzenia wodnego, w drodze decyzji, organ w艂a艣ciwy do wydania pozwolenia wodno prawnego (art. 64 ust. 1a).
5. Je偶eli kto艣, wbrew obowi膮zkowi nie utrzymuje w nale偶ytym stanie w贸d lub urz膮dze艅 wodnych, zmienia stan wody na gruncie, podlega karze grzywny (art. 193 i art. 194).
Urz膮dzenia melioracyjne na terenie gminy, w postaci row贸w melioracyjnych zosta艂y w wi臋kszo艣ci wybudowane w latach ubieg艂ych ze 艣rodk贸w finansowych Skarbu Pa艅stwa i przy (bardzo korzystnej) odp艂atno艣ci ze strony rolnik贸w. Po wybudowaniu, zosta艂y one - zgodnie z Prawem wodnym - przekazane w艂a艣cicielom dzia艂ek w u偶ytkowanie.
Tak wi臋c w艂a艣cicielami row贸w s膮 w艂a艣ciciele dzia艂ek, przez kt贸re one przebiegaj膮, a nie Gmina Radzymin!
Nie znaczy to oczywi艣cie, 偶e to jedynie w艂a艣ciciel rowu ma ponosi膰 wszystkie koszty jego utrzymania i konserwacji. Jak wynika z przytoczonych przepis贸w Prawo wodne pozwala, by partycypowali w tym ci, kt贸rzy odnosz膮 korzy艣ci z tego, 偶e urz膮dzenie wodne istnieje. Je偶eli w pozwoleniu wodnoprawnym nie zosta艂o ustalone kto i w jakiej cz臋艣ci ponosi koszty, to w艂a艣ciciel powinien wyst膮pi膰 z odpowiednim wnioskiem do Starosty o ustalenie wysoko艣ci koszt贸w i ich – adekwatny do korzy艣ci - podzia艂.
W tym miejscu nale偶y zaznaczy膰, 偶e wykonywanie wy艂膮cznie przez niekt贸rych w艂a艣cicieli nieruchomo艣ci wy偶ej okre艣lonych obowi膮zk贸w (w spos贸b jednostkowy) nie przyczyni si臋 do poprawy sytuacji. Jedynie konserwacja, odbudowa, modernizacja ca艂ego urz膮dzenia - przez wszystkich w艂a艣cicieli nieruchomo艣ci, przez kt贸re przebiega - mo偶e w znacznym stopniu ograniczy膰 podtapianie i zalewanie teren贸w przyleg艂ych, a w przysz艂o艣ci nawet zapobiec takim, brzemiennym w negatywnych skutkach, zdarzeniom.
|