Biuletyn Informacji Publicznej  Radzymin  www.archiwum.radzymin.bip.gmina.pl
RODO - ochrona danych
MENU PODMIOTOWE
Dane
Og艂oszenia i Komunikaty
Tablica og艂osze艅
Obwieszczenia Marsza艂ka, Starosty, Burmistrza, W贸jta
Obwieszczenia, Zawiadomienia i Postanowienia Wojewody
Obwieszczenia Ministr贸w
Rada Miejska
Rada Miejska
Interpelacje i zapytania Radnych
Dy偶ury Radnych
Komisje Rady
Posiedzenia Komisji Rady Miejskiej
Sesje Rady Miejskiej
Uchwa艂y Rady
Projekty Uchwa艂
Protoko艂y z Sesji
Radni Powiatowi
Uchwa艂y RIO w Warszawie
Statut Gminy
Instytucje doradcze
M艂odzie偶owa Rada Gminy Radzymin
Rada Sportu
Urz膮d Miasta
Urz膮d Miasta i Gminy
Burmistrz
Zarz膮dzenia Burmistrza
Zarz膮dzenia Szefa Obrony Cywilnej
I Zast臋pca Burmistrza
II Zast臋pca Burmistrza
Sekretarz
Skarbnik
Audyt Wewn臋trzny
Informacje o kontrolach
Oferty Pracy w Urz臋dzie
J臋zyk migowy w Urz臋dzie
Akty prawa miejscowego
Akty prawa miejscowego
Finanse
Komunikaty i Og艂oszenia
Wnioski i druki do pobrania
Bud偶et
Mienie gminy
Wykonanie Bud偶etu
Podatki i op艂aty
Sprawozdania finansowe
Raporty o stanie
Wieloletnia Prognoza Finansowa
Centralny Rejestr Um贸w
Zam贸wienia Publiczne
Plan post臋powa艅
Zam贸wienia publiczne o warto艣ci powy偶ej 30 tys. EURO
Zam贸wienia publiczne o warto艣ci nieprzekraczaj膮cej 30 tys. EURO
Platforma zakupowa dla wykonawc贸w Gminy Radzymin
Przetargi Nieruchomo艣ci
Og艂oszenia o przetargach
Wyniki przetarg贸w
MENU PRZEDMIOTOWE
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego
Obwieszczenia i Og艂oszenia
Studium Uwarunkowa艅 i Kierunk贸w Zagospodarowania Przestrzennego
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego
System Informacji Przestrzennej
Programy, strategie
Strategia rozwoju
Program Rewitalizacji Gminy Radzymin na lata 2016-2023
Inne programy
Ochrona 艢rodowiska
Komunikaty, Og艂oszenia i Informacje
Akty prawa miejscowego
Wnioski do pobrania
Ochrona zwierz膮t
Eko Patrol
Ochrona przyrody
Gospodarka wodna i melioracje
° Podstawy prawne
° Materia艂y tekstowe i graficzne
° Inicjatywy Lokalne
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej
Gospodarka Odpadami Komunalnymi
Edukacja Ekologiczna
Ekoportal
Profilaktyka uzale偶nie艅
Og艂oszenia o konkursach
Wyniki konkurs贸w
Organizacje pozarz膮dowe
Komunikaty, Og艂oszenia i Informacje
Og艂oszenia o Konkursach
Program wsp贸艂pracy
Konsultacje Programu Wsp贸艂pracy
Sprawozdania i protoko艂y
Zasady rozliczania przyznanej dotacji
Kontrola realizacji zada艅 publicznych
Formularze
Akty Prawne
Baza danych o organizacjach pozarz膮dowych
Rejestr organizacji, kt贸re otrzyma艂y dofinansowanie
Adresy internetowe
Baza Reprezentant贸w NGO
Centrum Aktywno艣ci Spo艂ecznej
Nagrody Sportowe
Klauzula informacyjna RODO
Og艂oszenia i komunikaty
Formularze
Akty prawne
Ma艂e Granty
Ma艂e granty
Formularze "ma艂ych grant贸w"
Informacja o z艂o偶eniu oferty
Wykaz z艂o偶onych ofert
Og艂oszenia o udzieleniu dotacji
Inicjatywa Lokalna
Klauzula informacyjna Rodo
O inicjatywie lokalnej
Formularze do pobrania
Akty prawne
Zaproszenie do udzia艂u w konsultacjach
Sprawozadanie z konsultacji spo艂ecznych
Wykaz wniosk贸w przyj臋tych do realizacji
Zrealizowane inicjatywy lokalne
Konsultacje spo艂eczne
Zaproszenia, og艂oszenia o konsultacjach spo艂ecznych
Uchwa艂y w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji
Protoko艂y i sprawozdania z przeprowadzonych konsultacji
Projekt 鈥濶owa jako艣膰 konsultacji spo艂ecznych w planowaniu przestrzennym鈥
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2019 rok
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2018 rok
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2017 rok
Radzymi艅ski Bud偶et Obywatelski na 2016 rok
Jednostki, so艂ectwa, sp贸艂ki
So艂ectwa
Jednostki organizacyjne
Sp贸艂ki Komunalne
O艣wiadczenia maj膮tkowe
O艣wiadczenia maj膮tkowe
Informacja publiczna
Dost臋p do informacji publicznej
Ponowne wykorzystanie informacji publicznej
Ograniczenia w dost臋pie do informacji
Centralne Repozytorium Informacji Publicznej
Petycje
Petycje
Inne
Nieodp艂atna pomoc prawna
Decydujmy razem
Informacje dla rolnik贸w
Informacje dla przedsi臋biorc贸w
Inwestycje Gminne
Osi膮gni臋cia i nagrody
Kapita艂 Ludzki - Narodowa Strategia Sp贸jno艣ci
Wybory, Referenda
Wybory, Referenda
E-ADMINISTRACJA
Jak za艂atwi膰 spraw臋 w Urz臋dzie
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Sprawd藕 stan sprawy
Serwis
Skrzynka Podawcza 2
S艂ownik skr贸t贸w
Wyszukiwarka
Redakcja Biuletynu
Instrukcja obs艂ugi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Gospodarka wodna i melioracje > Podstawy prawne strona g艂贸wna 

Podstawy prawne

Podstawy prawne gospodarki wodnej i melioracji, czyli co m贸wi膮 przepisy:

Z Prawa wodnego (Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.) wynika, 偶e:

1.      wody stoj膮ce oraz wody w rowach znajduj膮ce si臋 w granicach nieruchomo艣ci gruntowej stanowi膮 w艂asno艣膰 w艂a艣ciciela tej nieruchomo艣ci (art. 12);

2.      utrzymywanie w贸d stanowi obowi膮zek ich w艂a艣ciciela (art. 21);

3.      zgodnie z art. 29 , w艂a艣ciciel gruntu, nie mo偶e:

1)    zmienia膰 stanu wody na gruncie, a zw艂aszcza kierunku odp艂ywu znajduj膮cej si臋 na jego gruncie wody opadowej ani kierunku odp艂ywu ze 藕r贸de艂 – ze szkod膮 dla grunt贸w s膮siednich,

2)    odprowadza膰 w贸d oraz 艣ciek贸w na grunty s膮siednie.

Czyli to na w艂a艣cicielu gruntu ci膮偶y obowi膮zek zapewnienia bezpiecze艅stwa i w艂a艣ciwego u偶ytkowania rowu, usuni臋cia przeszk贸d oraz zmian w odp艂ywie wody, powsta艂ych na jego gruncie wskutek przypadku lub dzia艂ania os贸b trzecich, ze szkod膮 dla grunt贸w s膮siednich.

Nie wolno te偶 zmienia膰 kierunku odp艂ywu wody z posesji ze szkod膮 dla s膮siad贸w ani te偶 odprowadza膰 do nich nadmiaru wody. Je偶eli do takich dzia艂a艅 dochodzi i je偶eli spowodowane przez w艂a艣ciciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wp艂ywaj膮 na grunty s膮siednie, burmistrz  mo偶e, w drodze decyzji, nakaza膰 w艂a艣cicielowi gruntu przywr贸cenie stanu poprzedniego lub wykonanie urz膮dze艅 zapobiegaj膮cych szkodom. 

Przytoczony przepis dotyczy g艂贸wnie sytuacji, kiedy w wyniku dzia艂ania w艂a艣ciciela gruntu poprzez np.: podwy偶szenie terenu nieruchomo艣ci, dochodzi do naruszenia stosunk贸w wodnych powoduj膮cych szkod臋 dla grunt贸w s膮siednich.


Obowi膮zek utrzymywania rowu melioracyjnego (sztucznego koryta prowadz膮cego wod臋 w spos贸b ci膮g艂y lub okresowy), kt贸ry - zgodnie z Prawem wodnym -  jest urz膮dzeniem melioracji wodnych szczeg贸艂owych - spoczywa na zainteresowanych w艂a艣cicielach grunt贸w, chyba 偶e urz膮dzenie to jest obj臋te dzia艂alno艣ci膮 sp贸艂ki wodnej - w贸wczas utrzymanie rowu jest powinno艣ci膮 tej sp贸艂ki.


Je偶eli powy偶szy obowi膮zek nie jest wykonywany, organ w艂a艣ciwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego (starosta ) ustala, w drodze decyzji, proporcjonalnie do odnoszonych korzy艣ci przez w艂a艣cicieli grunt贸w, szczeg贸艂owe zakresy i terminy jego wykonania.

4.      zgodnie z art. 64 ust. 1 utrzymanie urz膮dze艅 wodnych polega na ich eksploatacji, konserwacji oraz remontach w celu zachowania ich funkcji;

Obejmuje przede wszystkim wykoszenie skarp, odmulenie dna i przepust贸w, wycink臋 krzew贸w oraz    oczyszczenia studzienek i wylot贸w drenarskich.

Koszty utrzymywania urz膮dze艅 wodnych ponosz膮 ci, kt贸rzy odnosz膮 z nich korzy艣ci. Ustalenie
i podzia艂 koszt贸w dokonuje na wniosek w艂a艣ciciela urz膮dzenia wodnego, w drodze decyzji, organ w艂a艣ciwy do wydania pozwolenia wodno prawnego
(art. 64  ust. 1a).


5.      Je偶eli kto艣, wbrew obowi膮zkowi nie utrzymuje w nale偶ytym stanie w贸d lub urz膮dze艅 wodnych, zmienia stan wody na gruncie, podlega karze grzywny (art. 193 i art. 194).


Urz膮dzenia melioracyjne na terenie gminy, w postaci row贸w melioracyjnych zosta艂y w wi臋kszo艣ci wybudowane w latach ubieg艂ych ze 艣rodk贸w finansowych Skarbu Pa艅stwa i przy (bardzo korzystnej) odp艂atno艣ci ze strony rolnik贸w. Po wybudowaniu, zosta艂y one - zgodnie z Prawem wodnym - przekazane  w艂a艣cicielom dzia艂ek w  u偶ytkowanie.

Tak wi臋c w艂a艣cicielami row贸w s膮 w艂a艣ciciele dzia艂ek, przez kt贸re one przebiegaj膮, a nie Gmina Radzymin!

Nie znaczy to oczywi艣cie, 偶e to jedynie w艂a艣ciciel rowu ma ponosi膰 wszystkie koszty jego utrzymania i konserwacji. Jak wynika z przytoczonych przepis贸w Prawo wodne pozwala, by partycypowali w tym ci, kt贸rzy odnosz膮 korzy艣ci z tego, 偶e urz膮dzenie wodne istnieje. Je偶eli w pozwoleniu wodnoprawnym nie zosta艂o ustalone kto i w jakiej cz臋艣ci ponosi koszty, to w艂a艣ciciel powinien wyst膮pi膰 z odpowiednim wnioskiem do Starosty o  ustalenie wysoko艣ci koszt贸w i ich – adekwatny do korzy艣ci - podzia艂.

W tym miejscu nale偶y zaznaczy膰, 偶e wykonywanie wy艂膮cznie przez niekt贸rych w艂a艣cicieli nieruchomo艣ci wy偶ej okre艣lonych obowi膮zk贸w (w spos贸b jednostkowy) nie przyczyni si臋 do poprawy sytuacji. Jedynie konserwacja, odbudowa, modernizacja ca艂ego urz膮dzenia - przez wszystkich w艂a艣cicieli nieruchomo艣ci, przez kt贸re przebiega - mo偶e w znacznym stopniu ograniczy膰 podtapianie i zalewanie teren贸w przyleg艂ych, a w przysz艂o艣ci nawet zapobiec takim, brzemiennym w negatywnych skutkach, zdarzeniom.

 

 
Informacj zaktualizowano 2011-12-05 16:39:17, wprowadzaj眂y: Anna Kotowska, autor: Wojciech Kusi
wersja do druku