Zasady działania Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2018
I. Pula Å›rodków przeznaczona na realizacjÄ™ projektów w ramach RadzymiÅ„skiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2018 wynosi 750 000 zÅ‚otych.
II. Zakres projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego realizowane bÄ™dÄ… zadania inwestycyjne i nieinwestycyjnie.
III. Zakres projektów zostaÅ‚ podzielony na nastÄ™pujÄ…ce grupy tematyczne/kategorie: 1) projekty polegajÄ…ce na budowie, przebudowie, rozbudowie lub remoncie elementów infrastruktury gminnej, w tym: a) projekty dotyczÄ…ce Å‚adu przestrzennego, w szczególnoÅ›ci w zakresie estetyzacji otoczenia np. maÅ‚ej architektury, zieleni miejskiej, skwerów; b) projekty dotyczÄ…ce sportu i rekreacji np. modernizacji, budowy, doposażenia placów zabaw, terenów i obiektów sportowych oraz terenów rekreacyjnych; c) projekty dotyczÄ…ce poprawy bezpieczeÅ„stwa publicznego – takie jak np.: instalacja oÅ›wietlenia, zmiana organizacji ruchu w celu poprawy bezpieczeÅ„stwa uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem potrzeb pieszych, osób niepeÅ‚nosprawnych, seniorów, rowerzystów; d) projekty dotyczÄ…ce dziaÅ‚aÅ„ inwestycyjnych i remontowych, w szczególnoÅ›ci dotyczÄ…ce budowy i remontów nawierzchni, utwardzania i modernizacji dróg, chodników, parkingów, placów, dróg rowerowych, instalacji oÅ›wietlenia, obiektów inżynierskich; 2) projekty dotyczÄ…ce dziaÅ‚aÅ„ nieinwestycyjnych, np.: organizacja wydarzeÅ„ spoÅ‚ecznych, sportowych, kulturalnych itp.
IV. Åšrodki z Budżetu Obywatelskiego sÄ… dzielone w nastÄ™pujÄ…cy sposób:
1) na projekty dotyczÄ…ce Å‚adu przestrzennego, w szczególnoÅ›ci w zakresie estetyzacji otoczenia, sportu i rekreacji - co najmniej 350 000,00 zÅ‚, z zastrzeżeniem, iż szacunkowy koszt jednego projektu, po weryfikacji merytorycznej, nie może przekroczyć kwoty 175 000,00 zÅ‚;
2) na projekty dotyczące działań inwestycyjnych i remontowych w zakresie infrastruktury drogowej oraz poprawy bezpieczeństwa publicznego - co najmniej 250 000,00 zł, z zastrzeżeniem, iż szacunkowy koszt jednego projektu, po weryfikacji merytorycznej, nie może przekroczyć kwoty 125 000,00 zł;
3) na projekty nieinwestycyjne (kulturalne, społeczne, sportowe itp.) - co najmniej100 000,00 zł, z zastrzeżeniem, iż szacunkowy koszt jednego projektu, po weryfikacji merytorycznej, nie może przekroczyć kwoty 50 000,00 zł.
Celem podziaÅ‚u Å›rodków na poszczególne kategorie jest zachÄ™cenie mieszkaÅ„ców do wspóÅ‚pracy i aktywnego uczestnictwa w procesie Budżetu Obywatelskiego, a także równomierne rozÅ‚ożenie Å›rodków na realizacjÄ™ projektów w wydzielonych grupach tematycznych, adekwatnie do zgÅ‚oszonych potrzeb spoÅ‚ecznych. W zwiÄ…zku z tym Burmistrz zastrzega sobie prawo do zmiany podziaÅ‚u Å›rodków z Budżetu Obywatelskiego na poszczególne kategorie.
V. W ramach procedury Budżetu Obywatelskiego mogÄ… być zgÅ‚aszane projekty, które: 1) należą do zadaÅ„ wÅ‚asnych gminy ( tzn. znajdujÄ… siÄ™ w kompetencji gminy); 2) nie naruszajÄ… obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa wÅ‚asnoÅ›ci; 3) nie sÄ… sprzeczne z obowiÄ…zujÄ…cymi w gminie planami, politykami i programami; 4) nie kolidujÄ… z zadaniami rozpoczÄ™tymi lub wskazanymi do realizacji przez gminÄ™ i wpisanymi do wieloletniej prognozy finansowej; 5) sÄ… możliwe do zrealizowania w trakcie dwóch lat budżetowych; 6) sÄ… zlokalizowane na nieruchomoÅ›ciach pozostajÄ…cych we wÅ‚adaniu gminy, na którym gmina zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cym prawem może wydatkować Å›rodki publiczne; 7) sÄ… ogólnodostÄ™pne.
VI. W ramach procedury Budżetu Obywatelskiego nie mogÄ… być realizowane projekty, które: 1) przekraczajÄ… wysokość kwot okreÅ›lonych w ust. III; 2) zakÅ‚adajÄ… wykonanie wyÅ‚Ä…cznie dokumentacji projektowej, technicznej (koszty opracowania dokumentacji sÄ… finansowane ze Å›rodków Budżetu Obywatelskiego tylko wtedy, gdy jest ona częściÄ… skÅ‚adowÄ… propozycji zadania zgÅ‚oszonego do realizacji z Budżetu Obywatelskiego); 3) zakÅ‚adajÄ… realizacjÄ™ jedynie części zadania, w tym jedynie Å›rodki na wykonanie, bez zabezpieczenia Å›rodków na projektowanie bÄ…dź sporzÄ…dzenie planu przedsiÄ™wziÄ™cia; 4) wymagajÄ… wspóÅ‚pracy instytucjonalnej podmiotów zewnÄ™trznych, tj. pozagminnych jednostek i instytucji np.: szczebla powiatowego, wojewódzkiego itp., a osoby odpowiedzialne za kierowanie danÄ… instytucjÄ… nie przedstawiÅ‚y pisemnej gotowoÅ›ci do wspóÅ‚pracy w formie oÅ›wiadczenia; 5) po realizacji generowaÅ‚yby koszty utrzymania niewspóÅ‚miernie wysokie w stosunku do wartoÅ›ci proponowanego projektu; 6) sÄ… zlokalizowane na terenach zamkniÄ™tych oraz nie speÅ‚niajÄ… kryterium ogólnodostÄ™pnoÅ›ci dla mieszkaÅ„ców.
VII. Projekty zgÅ‚aszane do Budżetu Obywatelskiego podlegajÄ… weryfikacji formalnej oraz merytorycznej. 1. Weryfikacja projektów dokonywana bÄ™dzie w sposób sukcesywny przez wÅ‚aÅ›ciwe rzeczowo komórki organizacyjne urzÄ™du i jednostki organizacyjne gminy. 2. Projekt zÅ‚ożony po terminie pozostawia siÄ™ bez rozpatrzenia. 3. Wnioski, których wnioskodawcy nie uzupeÅ‚nili informacji pozwalajÄ…cych dokonać weryfikacji formalnej i merytorycznej nie podlegajÄ… dalszej ocenie. 4. Jeżeli wnioskodawca nie wyraża zgody na zmianÄ™ projektu w terminie 3 dni od dnia przekazania mu informacji o koniecznoÅ›ci zmiany projektu lub w tym samym terminie nie jest możliwe osiÄ…gniÄ™cie porozumienia w zakresie niezbÄ™dnych zmian, to projekt uznaje siÄ™ za zweryfikowany negatywnie. 5. WÅ‚aÅ›ciwe komórki organizacyjne urzÄ™du albo jednostki organizacyjne gminy mogÄ…, po przeprowadzeniu analizy propozycji zadaÅ„, zmienić ich koszty szacunkowe bez zgody wnioskodawcy, o ile koszty te, po weryfikacji, nie przekraczajÄ… limitu ustalonego dla wÅ‚aÅ›ciwej kategorii zadaÅ„. 6. W przypadku, gdy po przeprowadzeniu analizy merytorycznej projektu zadania okaże siÄ™, że koszty szacunkowe zadania przekraczajÄ… równowartość 50% kwoty Å›rodków przeznaczonych na zadania w danej kategorii, wÅ‚aÅ›ciwe komórki organizacyjne urzÄ™du albo jednostki organizacyjne gminy mogÄ… zmodyfikować projekt poprzez zawężenie zakresu przedmiotowego propozycji zadania, tak by szacunkowe koszty projektu mieÅ›ciÅ‚y siÄ™ w ustalonym limicie. Ingerowanie w propozycjÄ™ zadania jest możliwe jedynie w porozumieniu i za zgodÄ… wnioskodawcy. W przypadku braku zgody wnioskodawcy na modyfikacjÄ™ projektu, zadanie jest zweryfikowane negatywnie. 7. W przypadku projektów dotyczÄ…cych tego samego zagadnienia i/lub zbieżnych co do zakresu, o podobnym zakresie przedmiotowym lub lokalizacji, gdy jednoczeÅ›nie ich równolegÅ‚a realizacja jest niemożliwa lub nieracjonalna, Referat Partycypacji i Polityki SpoÅ‚ecznej zwraca siÄ™ do wnioskodawców z propozycjÄ… ich poÅ‚Ä…czenia oraz poddanie pod gÅ‚osowanie jako jeden projekt. PoÅ‚Ä…czenie może nastÄ…pić wyÅ‚Ä…cznie za zgodÄ… wnioskodawców. W przypadku braku zgody wnioskodawców na poÅ‚Ä…czenie projektów, każdy projekt procedowany jest oddzielnie. 8. ZgÅ‚oszenie wspólnego projektu jest równoznaczne z wycofaniem projektów, które ulegÅ‚y poÅ‚Ä…czeniu. 9. Referat Partycypacji i Polityki SpoÅ‚ecznej sporzÄ…dza informacjÄ™ zbiorczÄ… dotyczÄ…cÄ… wszystkich projektów zgÅ‚oszonych do Budżetu Obywatelskiego w podziale na projekty pozytywnie zaopiniowane, które zostanÄ… poddane pod gÅ‚osowanie oraz projekty odrzucone w toku dokonanej weryfikacji wraz z podaniem uzasadnienia odrzucenia. 10. Wyniki weryfikacji wraz z krótkim opisem projektów oraz uzasadnieniem rozstrzygniÄ™cia dla propozycji odrzuconych, podaje siÄ™ do publicznej wiadomoÅ›ci poprzez: udostÄ™pnienie na RadzymiÅ„skiej Platformie Konsultacji SpoÅ‚ecznych https://konsultacje.radzymin.pl/budzetobywatelski, w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej www.radzymin.pl w zakÅ‚adce poÅ›wiÄ™conej Budżetowi Obywatelskiemu, zamieszczenie na tablicy ogÅ‚oszeÅ„ urzÄ™du. 11. W przypadku odrzucenia propozycji projektu w wyniku weryfikacji merytorycznej wnioskodawcy przysÅ‚uguje możliwość zÅ‚ożenia odwoÅ‚ania od wyników weryfikacji. 12. OdwoÅ‚anie wraz z uzasadnieniem skÅ‚ada siÄ™ do Burmistrza w nieprzekraczalnym terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomoÅ›ci informacji, o której mowa w ust. 21. 13. Burmistrz niezwÅ‚ocznie organizuje spotkanie konsultacyjne z udziaÅ‚em wnioskodawcy, ZespoÅ‚u i przedstawicieli wÅ‚aÅ›ciwych rzeczowo komórek organizacyjnych urzÄ™du i/lub jednostek organizacyjnych gminy. Nieobecność wnioskodawcy nie wstrzymuje rozpatrywania odwoÅ‚ania. 14. Burmistrz, po zapoznaniu siÄ™ z opiniami przedstawionymi na spotkaniu konsultacyjnym, rozpatruje wniesione odwoÅ‚anie. Rozpatrzenie odwoÅ‚ania jest ostateczne. 15. W przypadku uznania odwoÅ‚ania za zasadne, projekt podlega dalszemu procedowaniu zgodnie z niniejszym regulaminem. 16. O ostatecznej decyzji wynikajÄ…cej z odwoÅ‚ania wnioskodawca zawiadamiany jest niezwÅ‚ocznie po jego rozpatrzeniu. 17. Ze wszystkich przyjÄ™tych propozycji, ZespóÅ‚ tworzy listÄ™ projektów, które poddane bÄ™dÄ… pod gÅ‚osowanie mieszkaÅ„ców. Lista zawiera nazwÄ™ projektu, krótki opis oraz szacunkowy koszt jego realizacji. 18. Kolejność propozycji zadaÅ„ na liÅ›cie jest uÅ‚ożona w drodze losowania przeprowadzonego przez ZespóÅ‚ ds. Budżetu Obywatelskiego. 19. ListÄ™ projektów poddanych pod gÅ‚osowanie podaje siÄ™ do publicznej wiadomoÅ›ci w terminie okreÅ›lonym w harmonogramie.
Opracowanie; H. Grzelak |