Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 26/iv/2007 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia2 marca 2007 roku
Program współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2007
Wstęp
Priorytetem Gminy Radzymin jest jak najlepsze zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, którą tworzą mieszańcy. Służyć temu może wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych. Celem Programu jest prowadzenie przez Gminę skutecznej działalności w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowym, w zakresie odpowiadającym jej zadaniom, określenie czytelnych zasad tej współpracy, a w konsekwencji zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie gminnej polityki społecznej. Podstawą współpracy jest ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. z 2003 roku Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz Uchwała Nr 351/XXVII/2005 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 27 września 2005 r. w sprawie: zasad współpracy gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi, której integralną część stanowi Radzymińska Karta Współpracy Gminy z Organizacjami Pozarządowymi.
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
Zasadą tworzenia Programu współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego było odwołanie się - przy wyborze zadań priorytetowych - do uwarunkowań, tradycji oraz potrzeb lokalnego środowiska.
§ 2
Program współpracy: • prezentuje politykÄ™ samorzÄ…du gminnego w zakresie współpracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi, okreÅ›lajÄ…c zadania priorytetowe do realizacji w roku 2007, • dotyczy różnorodnych form współpracy, • okreÅ›la zakres i zasady współpracy.
§ 3
Uchwalając budżet, Rada Miejska zabezpiecza w nim środki finansowe umożliwiające realizację określonych zadań publicznych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego na rzecz mieszkańców miasta i gminy Radzymin.
§ 4
Bezpośrednim realizatorem Programu współpracy w roku 2007 będzie Burmistrz Miasta i Gminy Radzymin.
§ 5
Podmioty współpracy są autonomiczne i suwerenne, a wzajemne oddziaływania regulują na zasadach umów i porozumień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 6
Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego winny dążyć do wzbogacenia przedsięwzięć służących zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności oraz zapewnić realizację zleconych zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
§ 7
Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o: - Ustawie - rozumie siÄ™ przez to UstawÄ™ z dnia 24 kwietnia 2003 roku o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. z 2003 roku, Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ), - Organizacji - rozumie siÄ™ przez to organizacje pozarzÄ…dowe oraz podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie, - Programie – rozumie siÄ™ przez to Program współpracy Gminy Radzymin na rok 2007 z organizacjami pozarzÄ…dowymi oraz podmiotami okreÅ›lonymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie, - dotacji – rozumie siÄ™ przez to dotacje w rozumieniu art.2 pkt.1 wymienionej Ustawy, - konkursie – rozumie siÄ™ przez to otwarty konkurs, o którym mowa w art. 11, ust 2 i w art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolonariacie, - Gminie – rozumie siÄ™ przez to miasto i gminÄ™ Radzymin, - Burmistrzu - rozumie siÄ™ przez to Burmistrza Miasta i Gminy Radzymin, - UrzÄ™dzie – rozumie siÄ™ przez to UrzÄ…d Miasta i Gminy Radzymin.
Rozdział II Formy i zakres współpracy
§ 8
Zakresem współpracy Gminy z Organizacjami jest sfera zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust..1 Ustawy, o ile te zadania są zadaniami ustawowymi gminy.
§ 9
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
§ 10
Pozafinansowe formy współpracy dotyczą sfery informacyjnej i organizacyjnej, głównie poprzez: 1. informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w 2007roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu Gminy na ich realizację oraz o ogłaszanych konkursach ofert i sposobach ich rozstrzygnięć; 2. współtworzenie standardów realizacji zadań publicznych; 3. organizację spotkań samorządu gminnego z organizacjami; spotkania mogą mieć, w zależności od potrzeb, charakter konsultacyjny, informacyjny, integracyjny, w tym: a) konsultowania aktów prawa miejscowego, odpowiednio do zakresu działania statutowego danej organizacji, zgodnie zasadą dialogu społecznego; c) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków; 4. tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym (opiniujących wnioski) lub inicjatywnym w poszczególnych obszarach działalności pożytku publicznego; 5. pomoc w uzyskaniu lokalu lub udostępnienie lokalu komunalnego na działalność statutową Organizacji; 6. promocja Organizacji, w tym umieszczenie na stronie internetowej i publikacjach Urzędu informacji o Organizacjach oraz ich działalności; 7. wspieranie Organizacji w ubieganiu się o pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych, w tym udzielanie rekomendacji.
§ 11
1. Współpraca o charakterze finansowym polega na zlecaniu realizacji zadaÅ„ publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji. 2. Współpraca Gminy z organizacjami w 2007 roku bÄ™dzie obejmowaÅ‚a w szczególnoÅ›ci nastÄ™pujÄ…ce sfery zadaÅ„ publicznych: kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i mÅ‚odzieży, pomocy spoÅ‚ecznej, ochrony i promocji zdrowia, kultury, edukacji i wychowania. 3. Jako zadania priorytetowe wskazuje siÄ™: - w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz rozwiÄ…zywania problemów uzależnieÅ„: 1) dziaÅ‚alność profilaktyczna oraz edukacyjna w zakresie ochrony zdrowia; promocja zdrowego stylu życia - upowszechnianie wiedzy prozdrowotnej wÅ›ród lokalnej spoÅ‚ecznoÅ›ci. 2) rehabilitacja spoÅ‚eczna, przeciwdziaÅ‚anie wykluczeniu spoÅ‚ecznemu, specjalistyczna pomoc osobom uzależnionym, a także profilaktyka i edukacja zdrowotna w zakresie uzależnieÅ„, propagowanie trzeźwoÅ›ci. - w zakresie pomocy spoÅ‚ecznej, w tym dziaÅ‚ania na rzecz osób starszych i niepeÅ‚nosprawnych: 1) organizacja czasu wolnego i wypoczynku dla dzieci i mÅ‚odzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz o niskim statusie materialnym. 2) wspieranie aktywizacji osób starszych i niepeÅ‚nosprawnych poprzez dziaÅ‚alność kulturalnÄ…, integrujÄ…cÄ…, edukacyjnÄ…, głównie w zakresie edukacji spoÅ‚ecznej. - w zakresie kultury i pielÄ™gnowania tradycji narodowych, regionalnych i lokalnych: 1) pielÄ™gnowanie tradycji narodowych, lokalnych i regionalnych, pielÄ™gnowanie polskoÅ›ci oraz rozwój Å›wiadomoÅ›ci obywatelskiej i kulturowej, w szczególnoÅ›ci w zakresie utrwalania etosu walki o niepodlegÅ‚ość poprzez: a) inspirowanie oraz współdziaÅ‚anie w organizowaniu obchodów, uroczystoÅ›ci, przedsiÄ™wzięć wydawniczych i wystawienniczych, b) popularyzowanie miejsc, wydarzeÅ„ i postaci historycznych zwiÄ…zanych z walkÄ… imÄ™czeÅ„stwem. - w zakresie kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i mÅ‚odzieży: 1) rozwijanie różnych dyscyplin sportowych poprzez szkolenie sportowe dzieci i mÅ‚odzieży, stworzenie systemu szkoleÅ„ w wybranych dyscyplinach sportu, organizacja współzawodnictwa sportowego o zasiÄ™gu lokalnym oraz ponadregionalnym - organizacja zawodów, rozgrywek sportowych oraz imprez sportowo - rekreacyjnych; 2) organizacja aktywnego wypoczynku rekreacyjno – sportowego dzieci i mÅ‚odzieży. - w zakresie edukacji, oÅ›wiaty i wychowania: 1) wspieranie dziaÅ‚alnoÅ›ci wychowawczej poprzez organizowanie czasu wolnego i wypoczynku dla dzieci i mÅ‚odzieży.
§ 12
1. W przypadku, gdy pozwoli na to stan środków budżetu Gminy i będą za tym przemawiać szczególne potrzeby społeczne, współdziałanie w formie wsparcia wykonania zadań publicznych przez Organizacje może obejmować także zadania nie uznane za priorytetowe. 2. Organizacja może z własnej inicjatywy wystąpić do Burmistrza z ofertą realizacji zadania również takiego, które jest realizowane w inny sposób przez organ administracji publicznej; w takim przypadku Burmistrz ma obowiązek rozważyć celowość realizacji zadania przez Organizację i poinformować o podjętej decyzji w ciągu 2 miesięcy od daty złożenia .
Rozdział III Zasady współpracy
§ 13
Współpraca Gminy z Organizacjami odbywa siÄ™ w oparciu o zasady: a) partnerstwa – ustalanie zakresu współpracy, opiniowanie wniosków, b) pomocniczoÅ›ci – wspieranie realizacji wyznaczonych zadaÅ„ publicznych oraz wszelkiego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci w sferze zadaÅ„ publicznych, c) efektywnoÅ›ci – osiÄ…ganie możliwie najlepszych efektów realizacji zadaÅ„, d) jawnoÅ›ci – udostÄ™pnianie informacji o zasadach współpracy, a także o Å›rodkach finansowych zaplanowanych w budżecie, kryteriach i sposobach oceny ofert i wniosków wpisujÄ…c siÄ™ formÄ™ dialogu spoÅ‚ecznego.
§ 14
Organizacje, prowadzące działalność pożytku publicznego, wspomagają Gminę w sferze realizacji zadań publicznych określonych w art. 4 Ustawy, w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy.
§ 15
Bezpośredni udział Organizacji w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez zlecanie realizacji zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest związana z dziedziną zlecanego zadania.
§ 16
Organizacja ubiegająca się o wsparcie finansowe Gminy wykazuje w składanej ofercie udział środków własnych.
§ 17
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych będzie odbywać się głównie w formie wspierania wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. 2. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia; a) otwarte konkursy ofert są ogłaszane i przeprowadzane w oparciu o przepisy Ustawy i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze. 3. Realizacja zadań publicznych może nastąpić w innym trybie niż określony w pkt.3 , jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych (a w szczególności na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniachpublicznych). 4. Ostatecznego podziału środków przyznanych Organizacjom dokonuje Burmistrz po zapoznaniu się z opinią powołanego Zespołu Opiniującego. 5. Informacje o podziale środków finansowych wraz ze zwięzłym opisem zadania zostaną umieszczone na stronach internetowych gminy www.radzymin.pl i na tablicy ogłoszeń Urzędu w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania konkursowego, nie później jednak niż 3 miesiące od daty ogłoszenia; od decyzji tych nie przysługuje Organizacji odwołanie.
§ 18
Zespół Opiniujący 1. Zespół Opiniujący jest powoływany zarządzeniem Burmistrza. 2. Zespół ma charakter doradczy i inicjatywny. 3. Do podstawowych zadań Zespołu należy: - opiniowanie ofert konkursowych na realizację zadań publicznych, współfinansowanych przez Gminę, - udzielanie pomocy Organizacji w rozwiązywaniu różnego typu problemów powstałych w trakcie realizacji danego zadania. 4. Zespół składa się z przedstawicieli Rady Miejskiej, Urzędu i Organizacji w liczbie 5 osób; osobowy skład Zespołu każdorazowo określa Burmistrz. 5. Regulamin działania Zespołu określa Burmistrz w drodze zarządzenia.
§ 19
1. Wysokość Å›rodków budżetowych na realizacje zadaÅ„ okreÅ›la uchwaÅ‚a w sprawie przyjÄ™cia budżetu Gminy na rok 2007. 2. Przekazanie Å›rodków finansowych (dotacji) na realizacjÄ™ okreÅ›lonego zadania odbywa siÄ™ na podstawie umowy opracowanej wedÅ‚ug obowiÄ…zujÄ…cego wzoru. 3. Przyznane dotacje nie mogÄ… być wykorzystane na inny cel niż przedstawiony w ofercie i okreÅ›lony w umowie; prawa i obowiÄ…zki wynikajÄ…ce z umowy nie mogÄ… być przekazane osobom trzecim. 4. Dotacje nie mogÄ… być wykorzystywane na: • przedsiÄ™wziÄ™cia, które sÄ… finansowane z budżetu Gminy lub jej funduszy celowych z innego tytuÅ‚u i na podstawie odrÄ™bnych przepisów, • pokrycie deficytu zrealizowanych wczeÅ›niej przedsiÄ™wzięć, • zakup nieruchomoÅ›ci, • finansowanie kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej podmiotów prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność pożytku publicznego, • dziaÅ‚alność politycznÄ… lub religijnÄ…. 5. Podmioty, które otrzymaÅ‚y dotacjÄ™ obowiÄ…zane sÄ… do realizacji zadania z należytÄ… starannoÅ›ciÄ…, z uwzglÄ™dnieniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
§ 20
Podmioty realizujące zadania zlecane przez Gminę zobowiązane są do informowania o fakcie dofinansowania zadania z budżetu Gminy w wydawnictwach i materiałach informacyjnych dotyczących zleconego zadania, a także poprzez tablice informacyjne lub w inny sposób adekwatny do charakteru realizowanego zadania.
§ 21
Sprawozdawczość i kontrola 1.Organizacja zobowiÄ…zana jest do rzetelnego rozliczenia przedmiotu umowy: zÅ‚ożenia sprawozdania merytoryczno – finansowego ( nie wyklucza siÄ™ zobligowania Organizacji do zaÅ‚Ä…czenia kserokopii faktur, rachunków i innych dokumentów ksiÄ™gowych ) na odpowiednich drukach; niezÅ‚ożenie w okreÅ›lonym terminie sprawozdania z wykonania zadania, na które Organizacja otrzymaÅ‚a dotacjÄ™, spowoduje nie przyznanie dotacji na rok nastÄ™pny. 2. Organizacja, która uzyskaÅ‚a dotacjÄ™ obowiÄ…zana jest poddać siÄ™ kontroli i ocenie realizacji zadania, dokonywanej w zakresie i wedÅ‚ug kryteriów okreÅ›lonych w art.17 Ustawy, a w szczególnoÅ›ci: stanu realizacji zadania, efektywnoÅ›ci, gospodarnoÅ›ci, rzetelnoÅ›ci i jakoÅ›ci wykonania zadania, prawidÅ‚owoÅ›ci w wykorzystaniu Å›rodków publicznych otrzymanych na realizacjÄ™ zadania i prowadzenia dokumentacji okreÅ›lonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy. 3. KontrolÄ™ prawidÅ‚owoÅ›ci, efektywnoÅ›ci i celowoÅ›ci wykorzystania Å›rodków publicznych prowadzić bÄ™dÄ… organy Gminy, a podmiot wykonujÄ…cy zadanie zlecone udostÄ™pnia kontrolujÄ…cemu wszelkÄ… dokumentacjÄ™ zwiÄ…zanÄ… z jego realizacjÄ…. 4. Sprawowanie kontroli realizacji zadania publicznego przez OrganizacjÄ™ polega na: - wizytacji organizacji lub innej formie sprawdzenia jej dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie sposobu realizacji zleconego zadania, analizie i ocenie sprawozdaÅ„ (merytorycznych i finansowych) skÅ‚adanych przez podmioty realizujÄ…ce zadanie gminne zlecone przez GminÄ™.
§ 22
Komunikacja i monitoring współpracy 1. Informowanie Organizacji o dziaÅ‚aniach dotyczÄ…cych III sektora poprzez: - stronÄ™ internetowÄ… www.radzymin.pl, - Biuletyn Informacji Publicznej, - tablice ogÅ‚oszeÅ„, - prasÄ™ lokalnÄ…. 2. Organizacje informujÄ… GminÄ™ o swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci i zrealizowanych przedsiÄ™wziÄ™ciach pisemnie oraz zgodnie z zasadami okreÅ›lonymi w zawartych umowach, a wszelkie uwagi, wnioski i propozycje dotyczÄ…ce bieżącej realizacji Programu mogÄ… być zgÅ‚aszane Burmistrzowi za poÅ›rednictwem pracownika UrzÄ™du koordynujÄ…cego współpracÄ™. 3. Burmistrz przedkÅ‚ada Radzie Miejskiej roczne sprawozdanie z wykonania zadaÅ„ zleconych na podstawie niniejszej uchwaÅ‚y Å‚Ä…cznie ze sprawozdaniem rocznym z wykonania budżetu; merytoryczny zakres sprawozdania obejmować powinien: - ilość ogÅ‚oszonych konkursów i tematy, - ilość zÅ‚ożonych ofert na poszczególne konkursy, - ilość ofert odrzuconych i ilość rezygnacji, - ilość zawartych umów na realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych, - wysokość przyznanych dotacji i stopieÅ„ ich wykorzystania, - ilość spotkaÅ„ z organizacjami i ilość organizacji biorÄ…cych w nich udziaÅ‚. 4. W zakresie oceny i przebiegu współpracy Gminy z organizacjami w roku 2007 stosowane bÄ™dÄ… niżej wymienione wskaźniki, stanowiÄ…ce mierniki efektywnoÅ›ci Programu: • liczba organizacji pozarzÄ…dowych podejmujÄ…cych zadania publiczne w oparciu o dotacje, z wyszczególnieniem organizacji podejmujÄ…cych współpracÄ™ z gminÄ… po raz pierwszy, • liczba osób, które byÅ‚y adresatami realizowanych dziaÅ‚aÅ„ publicznych, • liczba osób zaangażowanych w realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych (w tym wolontariuszy), • ilość zadaÅ„, które realizowano na podstawie programu współpracy, • wysokość kwot udzielonych dotacji, • wielkość wkÅ‚adu wÅ‚asnego organizacji pozarzÄ…dowych w realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych, • systemowe rozwiÄ…zania problemów ważnych dla funkcjonowania Gminy, tworzenie i wdrażanie nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ problemów spoÅ‚ecznych. 5. Propozycje i wnioski dotyczÄ…ce Programu na rok 2008 organizacje mogÄ… skÅ‚adać do Burmistrza w terminie do 30 wrzeÅ›nia 2007 r.
Rozdział IV Przepisy końcowe
§ 23
Wzory dokumentów związanych ze zlecaniem zadań publicznych do realizacji, tj.: wzór oferty, ramowy wzór umowy, wzór sprawozdania określa Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w drodze rozporządzenia.
§ 24
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Programem do współpracy Gminy z Organizacjami zastosowanie mają odpowiednie przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Kodeksu Cywilnego, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zamówieniach publicznych.
§ 25
Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
Uzasadnienie do projektu uchwały
w sprawie: Programu współpracy Gminy Radzymin na rok 2007 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 29 maja 2003 r. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.)
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nakłada na władze samorządowe Gminy Radzymin obowiązek współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego ( działalność społecznie użyteczną ) przy realizacji zadań publicznych. Zakres współpracy musi być zgodny z zadaniami Gminy i odpowiadać wymogowi właściwości terytorialnej. Roczny Program współpracy stanowi uszczegółowienie przedmiotu współpracy na rok 2007. Formy współpracy zostały dobrane nie tylko do potrzeb organizacji, ale również do możliwości Gminy. Wymienione w uchwale zadania mieszczą się w poszczególnych obszarach działalności pożytku publicznego, które wymienia się w § 7 uchwały Nr 351/XXVII/2005 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 27 września 2005r. w sprawie zasad współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację tych zadań zostanie określona w uchwale budżetowej. Przedłożony projekt uchwały stanowi zatem wypełnienie ustawowego obowiązku Rady wynikającego z wymienionej ustawy. Przedmiotowa uchwała oznacza również realizację zasad partnerstwa i jawności w zakresie wykonywania zadań publicznych oraz stanowi dla władz Gminy podstawę do dysponowania środkami publicznymi. W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.
|