Czym jest inicjatywa lokalna i kto może z niej korzystać?
Inicjatywa lokalna unormowana zostaÅ‚a w rozdziale 2a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie: od art. 19 b do art. 19 h. Zgodnie z ustawowÄ… definicjÄ… inicjatywa lokalna to forma wspóÅ‚pracy mieszkaÅ„ców i jednostek samorzÄ…du terytorialnego ( gminy) przy realizacji zadaÅ„ publicznych. Jest to jednak forma szczególna, której istotÄ… jest „wspólne realizowanie zadania publicznego na rzecz spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej”.
Inicjatywa lokalna stanowi wiÄ™c formÄ™ partycypacji spoÅ‚ecznej: mieszkaÅ„cy wspólnie z samorzÄ…dem gminnym podejmujÄ… siÄ™ realizacji zadania publicznego.
Zgodnie z Art. 19b ust. 1 ww. ustawy: „W ramach inicjatywy lokalnej mieszkaÅ„cy jednostki samorzÄ…du terytorialnego bezpoÅ›rednio, bÄ…dź za poÅ›rednictwem organizacji pozarzÄ…dowych, lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 mogÄ… zÅ‚ożyć wniosek o realizacjÄ™ zadania publicznego do jednostki samorzÄ…du terytorialnego, na terenie której majÄ… miejsce zamieszkania lub siedzibÄ™.” (Kryterium tego, kto może być wnioskodawcÄ…, jest wiÄ™c miejsce zamieszkania, a nie zameldowania). Inicjatywa lokalna pozwala na wykorzystanie lokalnego potencjaÅ‚u spoÅ‚ecznego i ludzkiego, dajÄ…c szansÄ™ realizacji cennych przedsiÄ™wzięć na rzecz podniesienia poziomu życia ludziom, którzy nie zawsze sÄ… zorganizowanymi np. w formie stowarzyszenia lub fundacji. Inicjatywa lokalna może stanowić swoisty katalizator aktywizacji spoÅ‚ecznej.
W praktyce oznacza to, iż formalnie już dwie osoby mogÄ… zÅ‚ożyć wniosek o inicjatywÄ™. MieszkaÅ„cy mogÄ… też wystÄ…pić z wnioskiem o inicjatywÄ™ lokalnÄ… za poÅ›rednictwem organizacji pozarzÄ…dowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku.
Uwaga! Rola organizacji pozarzÄ…dowych polega na wystÄ™powaniu w imieniu mieszkaÅ„ców. Oznacza to, że wniosek nadal przygotowujÄ… mieszkaÅ„cy, a dana organizacja jest jedynie ich przedstawicielem wobec wÅ‚adz publicznych.
Inicjatywa lokalna jako narzÄ™dzie partycypacyjne ma sÅ‚użyć realizacji konstytucyjnej zasady pomocniczoÅ›ci, która zakÅ‚ada, że jeżeli mieszkaÅ„cy, sami lub w formach zorganizowanych, mogÄ… realizować zadania publiczne, to samorzÄ…d tworzy warunki, w tym finansowe, do ich realizacji. Czyli przedmiotowy mechanizm pozwala, by gmina, mieszkaÅ„cy (ewentualnie reprezentujÄ…ce ich organizacje pozarzÄ…dowe) mogÅ‚y wspólnie planować realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych, co pozwoli faktyczne zaspokajać potrzeby spoÅ‚eczne. BezpoÅ›rednio wiąże siÄ™ to wiÄ™c ze skutecznoÅ›ciÄ… dziaÅ‚aÅ„ oraz z racjonalnym dysponowaniem Å›rodkami publicznymi.
Czego może dotyczyć inicjatywa lokalna?
PodstawÄ… inicjatywy lokalnej jest wniosek kierowany przez grupÄ™ mieszkaÅ„ców (samodzielnie albo za poÅ›rednictwem organizacji pozarzÄ…dowej) do UrzÄ™du Miasta i Gminy Radzymin o wsparcie realizacji zadania publicznego w zakresie ustalonym ustawÄ…. Podstawa do uruchomienia inicjatywy lokalnej jest identyfikacja problemu, którym chcÄ… zająć siÄ™ mieszkaÅ„cy. Zgodnie z ustawÄ… katalog spraw, które mogÄ… być przedmiotem inicjatywy lokalnej jest zamkniÄ™ty i dotyczyć może:
1) dziaÅ‚alnoÅ›ci wspomagajÄ…cej rozwój wspólnot i spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych, obejmujÄ…cej w szczególnoÅ›ci budowÄ™, rozbudowÄ™ lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociÄ…gowej, budynków oraz obiektów architektury stanowiÄ…cych wÅ‚asność jednostek samorzÄ…du terytorialnego; 2) dziaÅ‚alnoÅ›ci charytatywnej; 3) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielÄ™gnowania polskoÅ›ci oraz rozwój Å›wiadomoÅ›ci narodowej, obywatelskiej i kulturowej; 4) dziaÅ‚alnoÅ›ci na rzecz mniejszoÅ›ci narodowych i etnicznych oraz jÄ™zyka regionalnego 5) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; 6) promocji i organizacji wolontariatu; 7) edukacji, oÅ›wiaty i wychowania; 8) dziaÅ‚alnoÅ›ci w sferze kultury fizycznej i turystyki; 9) ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach; 10) porzÄ…dku i bezpieczeÅ„stwa publicznego; 11) rewitalizacji. Uwaga! Mieszkaniec musi posiadać peÅ‚nÄ… zdolność do czynnoÅ›ci prawnych. czyli osobami uprawnionymi do skÅ‚adania wniosków sÄ… tylko osoby , które ukoÅ„czyÅ‚y 18 rok życia.
Podstawy prawne inicjatywy lokalnej w Gminie Radzymin
• ustawa o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie; • corocznie uchwalane programy wspóÅ‚pracy gminy z organizacjami pozarzÄ…dowymi i innymi podmiotami prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność pożytku publicznego; • uchwaÅ‚a Rady Miejskiej w Radzyminie Nr 299/XXVII/2016 z dnia 26 wrzeÅ›nia 2016 roku w sprawie okreÅ›lenia trybu i szczegóÅ‚owych kryteriów oceny wniosków o realizacjÄ™ zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej (Dz. Urz. Woj. Maz. z dnia 11 października 2016 r. poz. 8730 ze zm.); • ZarzÄ…dzenie Nr 0050.4.2017 Burmistrza Radzymina z dnia 29.05.2017 r. w sprawie okreÅ›lenia procedury realizacji zadaÅ„ publicznych w ramach inicjatywy lokalnej i regulaminu pracy zespoÅ‚u do oceny wniosków w ramach inicjatywy lokalnej.
Finansowanie inicjatywy lokalnej
Procedura inicjatywy lokalnej nie zakÅ‚ada transferu Å›rodków finansowych na rzecz wnioskodawcy, a jedynie wsparcie merytoryczne i rzeczowe oraz bezpoÅ›rednie finansowanie zadania publicznego. Tak wiÄ™c w ramach inicjatywy lokalnej nie ma miejsca bezpoÅ›rednie przekazywanie mieszkaÅ„com pieniÄ™dzy z budżetu na wskazany cel. Czyli Gmina nie przekazuje dotacji, ale realizuje zadanie publiczne z wspólnie ze spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… lokalnÄ… i sama bezpoÅ›rednio pokrywa wÅ‚asne koszty. MieszkaÅ„cy skÅ‚adajÄ…cy wniosek o realizacjÄ™ inicjatywy lokalnej musza uruchomić swoje wÅ‚asne zasoby, które winny być komplementarne wobec zasobów gminy. Najważniejszym elementem tego narzÄ™dzia jest to , że w jego ramach mieszkaÅ„cy nie tylko przedstawiajÄ… pomysÅ‚ na konkretne przedsiÄ™wziÄ™cie , ale również deklarujÄ… wspóÅ‚udziaÅ‚ w realizacji. Burmistrz, dokonujÄ…c oceny wniosku, bierze pod uwagÄ™ ustalone szczegóÅ‚owe kryteria oceny wniosku oraz jego celowość z punktu widzenia potrzeb spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej. Przy ocenie wniosku brane sÄ… pod uwagÄ™ nastÄ™pujÄ…ce kryteria: • rodzaj zadania publicznego z uwzglÄ™dnieniem celowoÅ›ci z punktu widzenia potrzeb spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej • zakres i rodzaj zaangażowania wnioskodawcy w realizacje inicjatywy lokalnej: - zadeklarowany wkÅ‚ad pracy spoÅ‚ecznej, - wkÅ‚ad rzeczowy, - wysokość udziaÅ‚u finansowego. Po rozpatrzeniu wniosku, Burmistrz przyjmuje go do realizacji lub odrzuca z podaniem uzasadnienia. W przypadku przyjÄ™cia wniosku do realizacji, gmina zawiera umowÄ™ z wnioskodawcÄ… o realizacjÄ™ inicjatywy lokalnej, która w sposób szczegóÅ‚owy okreÅ›la: - zakres i przedmiot zadania publicznego oraz termin jego realizacji, - udziaÅ‚ wnioskodawcy oraz gminy w realizacji przedsiÄ™wziÄ™cia, - sposób finansowania zadania publicznego, - sposób kontroli, - inne niezbÄ™dne uzgodnienia. Umowa ma charakter umowy cywilnoprawnej. SamorzÄ…d Gminy Radzymin zabezpiecza w budżecie Å›rodki na realizacjÄ™ zadaÅ„ z inicjatywy lokalnej.
Kto przyjmuje wnioski?
Adresatem inicjatywy jest bezpoÅ›rednio organ wykonawczy gminy, a wiÄ™c wniosek skÅ‚ada siÄ™ do Burmistrza Radzymina. Tryb skÅ‚adania i opiniowania wniosku okreÅ›la ZarzÄ…dzenie Nr 0050.4.2017 Burmistrza Radzymina z dnia 29.05.2017 r. w sprawie okreÅ›lenia procedury realizacji zadaÅ„ publicznych w ramach inicjatywy lokalnej i regulaminu pracy zespoÅ‚u do oceny wniosków w ramach inicjatywy lokalnej.
W zwiÄ…zku z okreÅ›leniem trybu skÅ‚adania wniosku, należy jednak pamiÄ™tać o charakterze wniosku o inicjatywie lokalnej, który jest wnioskiem w rozumieniu Kodeksu postÄ™powania administracyjnego. Oznacza to, że nawet jeÅ›li wnioskodawca zÅ‚oży go do innego podmiotu niż wskazany w uchwale, musi być on przekazany do wÅ‚aÅ›ciwego urzÄ™du i rozpatrzony z uwzglÄ™dnieniem przepisów KPA.
Kryteria oceny wniosków
PrzyjÄ™te w wymienionej wyżej Uchwale Rady Miejskiej w Radzyminie, kryteria oceny wniosku. uwzglÄ™dniajÄ… przede wszystkim wkÅ‚ad pracy spoÅ‚ecznej w realizacjÄ™ inicjatywy lokalnej. Oznacza to, że zaangażowanie pracy spoÅ‚ecznej jest oceniane najwyżej przy rozpatrywaniu wniosków. OkreÅ›lone kryteria to w szczególnoÅ›ci: 1. celowość realizacji inicjatywy z punktu widzenia potrzeb spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej; 2. zaangażowanie spoÅ‚eczne w realizacjÄ™ inicjatywy (wkÅ‚ad pracy spoÅ‚ecznej w realizacjÄ™ inicjatywy lokalnej); 4. Wysokość Å›rodków wÅ‚asnych (finansowych, rzeczowych) inicjatora; 5. Szacunkowa liczba osób, którym bÄ™dzie sÅ‚użyć inicjatywa.
Przyjęta w procedura pozwala na ocenę, czy dane zadanie faktycznie wpisze się w zadania publiczne gminy i zdiagnozowane potrzeby społeczn3e.
Uwaga! Deklaracja zaangażowania mieszkaÅ„ców w wykonanie okreÅ›lonych zadaÅ„ przy realizacji inicjatywy lokalnej musi być traktowana jako konkretne zobowiÄ…zanie. MieszkaÅ„cy muszÄ… mieć Å›wiadomość że ich deklaracje sÄ… wiążące i w chwili przedstawienia samorzÄ…dowi wniosku o realizacjÄ™ inicjatywy stanowić bÄ™dÄ… przedmiot oceny, który wpÅ‚ywa na to, czy samorzÄ…d zaangażuje siÄ™ we wspóÅ‚pracÄ™ przy realizacji zadania, czy też nie.
Umowa o realizacjÄ™ inicjatywy
Wniosek oceniany jest w oparciu o przyjÄ™te w uchwale kryteria. Ostateczne przyjÄ™cie wniosku rozpoczyna prace nad przygotowaniem umowy o realizacjÄ™ zadania we wspóÅ‚pracy miÄ™dzy mieszkaÅ„cami a gminÄ…. Prace nad umowÄ… poprzedza wspólne opracowanie dokumentów, a przede wszystkim harmonogramu i budżetu, stanowiÄ…cych zaÅ‚Ä…cznik do umowy. Charakter dokumentów wskazanych jest oczywiÅ›cie uzależniony od charakteru zadania publicznego. Umowa o realizacjÄ™ zadania publicznego w trybie inicjatywy lokalnej jest umowÄ… cywilnoprawnÄ…, do której majÄ… zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że wszystkie kwestie nieuwzglÄ™dnione w ustawie podlegajÄ… regulacjom tego Kodeksu.
Prawo kontroli realizacji zadania publicznego
W tym zakresie prawo kontroli ze strony gminy obejmuje: - faktyczne wykonywanie zadania; - sposób zaangażowania i jego zgodność z umowÄ…. Kontrola ze strony samorzÄ…du wiąże siÄ™ z odpowiedzialnoÅ›ciÄ… za zadanie i efektywne wykorzystanie Å›rodków i rzeczy pozostajÄ…cych w jego dyspozycji.
SzczegóÅ‚owych informacji na temat realizacji zadaÅ„ publicznych w ramach inicjatywy lokalnej udziela
Halina Grzelak – Referat Partycypacji i Polityki SpoÅ‚ecznej w UrzÄ™dzie Miasta i Gminy Radzymin , Pl T. KoÅ›ciuszki 2, pok. nr 34 tel. 22 667 68 52 tel. kom. 600 933 916 e- mail: hgrzelak@radzymin.pl
Opracowanie: Halina Grzelak – Referat Partycypacji i Polityki SpoÅ‚ecznej
FORMULARZ WNIOSKU O REALIZACJĘ ZADANIA PUBLICZNEGO W RAMACH INICJATYWY LOKALNEJ Zarządzenie Nr 0050.47.2017 Burmistrza Radzymina z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie określenia procedury realizacji zadań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej i regulaminu pracy zespołu do oceny wniosków w ramach inicjatywy lokalnej Uchwała Nr 399/XXXV/2017 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 299/XXVII/2016 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 26 września 2016 r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o re Zarządzenie Nr 0050.79.2016 Burmistrza Radzymina z dnia 16 czerwca 2016 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolont Zarządzenie Nr 0050.80.2016 Burmistrza Radzymina z dnia 16 czerwca 2016 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania pu Uchwała Nr 299/XXVII/2016 w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej |